1º ESO

WORKBOOK







REVOLUTION PERIODS

Con esta presentación se puede dividir la clase en cuatro grupos, a cada uno se le asigna un planeta, debiendo contar el número de vueltas que da cada uno en 30 segundos. Cada grupo tendrá tantos años como vueltas haya dado alrededor del Sol. Con ello se pretende que comprendan como en un mismo periodo de tiempo, los plantes dan distintas vueltas dependiendo de lo alejados que estén del Sol.

Revolution Period


THE SEASONS

En esta presentación los alumnos podrán ver cómo la inclinación del eje de rotación de la tierra permite que se den las distintas estaciones, y por qué en los polos hay seis meses de día y seis meses de noche. Como aclaración hay que decirles a los alumnos que cuando no se ve alguno de los polos es porque no le da la luz solar, como pasa en primavera y otoño.

Aunque los dibujos no son científicamente correctos (porque no se mantiene la inclinación del eje de rotación) creo que así es más didáctico, ya que cuando ocurren los equinoccios, uno de los polos no puede verse porque no le llega la luz solar.

Esta presentación está en inglés porque fue diseñada para un grupo bilingüe.

                   "Here you can see the Sun and the Earth with its tilted axis.
                The rotation of the Earth causes day and night, but because of the Earth’s tilted axis, the Sun’s rays don’t reach the North Pole, and so it would have 24 hours of night-time. Meanwhile the Sun’s rays hit the South Pole all day long, so it would have 24 hours of day light.
                It is winter in the North Pole and summer in the South Pole. When the largest night happens we call it winter solstice.
                Then, the Earth moves along its orbit (revolves around the Sun) keeping its axis of rotation constant. In this position, both hemispheres receive the same amount of sunlight, so day and night are approximately the same length (twelve hours), while it stays dark in the North Pole and light in the South Pole.
                When day and night have the same length, we call it equinox. It is spring in the northern hemisphere and autumn in the southern hemisphere.
The Earth continues moving and now sunlight reaches the North Pole but not the Southern, so it is the exact opposite of the winter solstice because it is now the longest day. It is summer in the northern hemisphere and winter in the southern.
Finally, the Earth moves to a position where, again, it receives the same amount of sunlight, causing another equinox, in this case autumn equinox in the northern hemisphere.

Summing up, the Earth has two equinoxes, one in spring and the other in autumn, where day and night last the same. And tow solstices, one in summer where the longest day occurs, and the other in winter where the shortest day occurs."

https://docs.google.com/open?id=0B4WG6O9xWXo5dWhXdDVWRi1iNUE


MOON PHASES

En esta presentación se muestran las distintas fases de la Luna.

"The lunar phases are due to the Moon movement around the Earth and to the light it receives from the Sun.
If the Moon is between the Sun and the Earth, we can only see the side which receives no light, so it isn’t visible and we call it New Moon.
When the Moon is on one side of the Earth, it receives sunlight that is reflected to us, so we can see the part of it that is illuminated. This is the first quarter.
Later the Moon is behind the Earth but Sun’s rays reach its surface reflecting as a mirror, so we see the Full Moon.

Finally, when the Moon is on the other side, it happens the same way as in the first quarter, but we see the other half, called last quarter."

https://docs.google.com/file/d/0B4WG6O9xWXo5OXFMT0otMndNRkU/edit?usp=sharing


ECLIPSES

Muestra de cómo se producen los eclipses totales y parciales de Sol y de Luna. Se podría completar con alguna foto sacada de Internet o con algún vídeo donde se vean los distintos acontecimientos.

"In the system composed of the Sun, the Earth and the Moon, there are two types of eclipse:
Solar eclipse: the Moon goes between the Sun and the Earth, hiding the Sun from the Earth. It will be a total solar eclipse in the shadow zone and a partial solar eclipse in the penumbra zone.

Lunar eclipse: the Earth goes between the Sun and the Moon, hiding the Sun from the Moon, so no solar light reaches the Moon. If the whole Moon is in the shadow zone, it will be a total lunar eclipse. But if part of the Moon is in the penumbra zone, it will reflect some light, causing a partial lunar eclipse."

https://docs.google.com/file/d/0B4WG6O9xWXo5T0hHZWVzT0FZNTg/edit?usp=sharing


ATMOSPHERE LAYERS

Aquí podéis ver la organización en capas de la atmósfera y los principales fenómenos que se dan en ella:

Los fenómenos meteorológicos en la troposfera, el vuelo de los aviones un poco debajo de la tropopausa, la existencia de la capa de ozono que "para" los rayos UV en la estratosfera, la formación de estrellas fugaces en mesosfera, las auroras boreales en la ionosfera (que se incluye dentro de la termosfera) y el lugar donde orbitan los satélites artificiales y a donde van las naves espaciales, o sea, la exosfera.


      "The atmosphere is an envelope of gases surrounding our planet. It is 1000 km thick but most gases are within the first 15 km above the Earth’s surface.
            The atmosphere is made of air. Air is a mixture of gases, where 78% is nitrogen (N2), 21% is oxygen (O2) and 1% is made of other gases like argon (Ar), carbon dioxide (CO2) or water vapor (H2O).
            We can divide the atmosphere into five layers.
            The nearest to the ground is the troposphere. It goes from 0 to 15km, and the meteorological phenomena take place here.
            The second layer is the stratosphere, which reaches an altitude of 50km and is where we can find the ozone layer that protects us from the UV solar radiation.
            The middle layer is the mesosphere, which goes up to 80km and where the meteors disintegrate, causing shooting stars.
            The thermosphere is the hottest layer; its temperature is over 1500°C and its altitude limit is approximately 500km. In the lower part we find the ionosphere where auroras are formed.

            And the outer layer is the exosphere, which doesn´t have a defined limit. This is where artificial satellites orbit the Earth."

https://docs.google.com/open?id=0B4WG6O9xWXo5Ylh3THVBT3NDUnc

Aquí podéis ver los vídeos sobre auroras boreales que puse en clase:
Auroras boreales en Noruega
Auroras boreales vistas desde la Estación Espacial Internacional

THE WEATHER

Como nuestro auxiliar de conversación es de Orlando, hemos decidido ver el tiempo meteorológico con un mapa de los Estados Unidos. A parte, al ser más grande, podemos incluir más símbolos.

      "As we have seen, the meteorological phenomena take place in the troposphere. The weather is the combination of meteorological phenomena that occur at a specific moment in a specific place."

https://drive.google.com/file/d/0B4WG6O9xWXo5STRkX2VZV3pQS1U/edit?usp=sharing

THE WATER CYCLE

El ciclo del agua les resulta bastante más fácil a los alumnos porque es algo que llevan muchos años viendo en el colegio, de todas formas, siempre se incluyen cosas nuevas, como el agua que se infiltra y forma "ríos subterráneos", que es de donde cogen el agua de los pozos en los campos.

https://docs.google.com/open?id=0B4WG6O9xWXo5VWk1ZU5Oc3BBQzg

THE GEOSPHERE
Podéis descargar las fotocopias que usaremos durante esta semana o imprimirlas directamente.

The rock cycle interactive

Aquí abajo está el enlace para que descarguéis la presentación sobre el ciclo de las rocas en inglés.
https://drive.google.com/file/d/0B4WG6O9xWXo5MEQyTlhPN193cVk/edit?usp=sharing

BIOSPHERE


Cells PowerPoint

LIVING BEINGS

Aquí tenéis cómo se va a evaluar la presentación oral.



CLASSIFICATION OF MATTER

La clasificación de la materia les resultaba un poco complejo a los alumnos así que decidí hacer una presentación sobre el tema. Las primeras dos diapositivas están basadas en una presentación que vi en Internet, pero la verdad es que no me acuerdo de donde era. Los métodos de separación son de elaboración propia.

https://docs.google.com/open?id=0B4WG6O9xWXo5dE92c0dNODh2SWc

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